علائم تنگی کانال نخاعی در کمر چیست و چگونه تشخیص داده میشود

تنگی کانال نخاعی نام بیماری است که در آن بنابه عللی فضای درونی یک یا چند مهره کمر که ریشه های عصبی از درون آن عبوز میکنند تنگ شده و در نتیجه
علائمی در بیمار ایجاد میشود.

علائم تنگی کانال نخاعی کمر :
مهمترین علائم عبارتند از :
1- کمردرد ممکن است باشد و ممکن است وجود نداشته باشد.
2- درد سوزاننده در باسن و اندام های تحتانی. این احساس درد و سوزش بر اثر همان فشاری است که روی ریشه های عصبی وارد میشود.وقتی اعصابی که در حال خروج از نخاع و رفتن به اندام تحتانی هستند فشرده میشوند درد در محلی احساس میشود که آن اعصاب باید در نهایت به آنجا بروند. بطور مثال اگر عصبی که باید به پشت ساق رفته و حس آنجا را تامین کند تحت فشار قرار گیرد درد در پشت ساق احساس میشود.

3- احساس بیحسی یا گزگز و سوزن سوزن شدن در باسن و ران و ساق پا. این مشکل هم بر اثر فشار به اعصاب ایجاد میشود.
4- ضعیف شدن عضلات ران و ساق. وقتی فشار به عصب بیشتر میشود کارکرد حرکتی عصب هم مختل میشود. عضلاتی که آن عصب به آنها میرسد ضعیف میشوند و فرد احساس ضعف و سنگینی در هر دو اندام تحتانی میکند. ممکن است بیمار کلاً توانایی بالا آوردن مچ پایش را از دست بدهد و موقع راه رفتن پایش را روی زمین بکشد.

5- درد در نشستن و خم شدن به جلو کمتر میشود. در خم شدن به جلو و نشستن فضای بین مهره ای یعنی همان دهانه ای که ذکر کردیم باز تر شده فشار روی عصب کمتر میشود پس علائم بیمار در این حالات کاهش پیدا میکند.

علائم تنگی کانال نخاعی در کمر چیست و چگونه تشخیص داده میشود