دیابت وناتوانی جنسی

بیماری قند به عنوان یک اختلال متابولیکی تقریباً شایعی است که 180 میلیون نفر از افراد جهان بدان گرفتار میباشند . بنا بر نوع و همچنین کیفیت کنترل این بیماری ، پی آمد های جسمی روانی جنسی ویژه ای بر زندگی این دسته از افراد سایه افکن میشود. مردان علاوه بر ناتوانی در ایجاد یا نگهداری نعوظ ، شامل زود انزلی ، میلی جنسی و کاهش دفعات ارتباط جنسی ، برگشت انزال به مثانه و کم شدن حجم انزال و در زنان ، التهاب دستگاه تناسلی ، عفونت های دستگاه تناسلی ، خشکی دهانه رحم و درد هنگام برقراری رابطه جنسی ، نرسیدن به خشنودی جنسی یا ارگاسم ،بی میلی جنسی و کاهش دفعات ارتباط جنسی نیز میباشد.

از آنجایی که رابطه جنسی فرایندی است که مستلزم همکاری سیستم های مختلف عصبی ، هورمونی ، شریانی وریدی و روانی میباشد هر گونه نفص و گرفتاری در هر یک از این عناصر ، تاثیری مستقیم بر کیفیت رفتار جنسی میتواند داشته باشد . لذا با بالا رفتن میزان گلوکز در خون ، رفته رفته آسیب بر دیواره رگها ، بیشتر محتمل میگردد و از آ نجایی که سیستم عروقی دستگاه تناسلی نیز از کل سیستم شریانی مستثنی نمیباشد بنا براین عدم خونرسانی گرفتگی یا تصلب شرایین در این ناحیه از بدن نیز ممکن است اتفاق افتد و نتیجتاً از این طریق کنش جنسی فرد تحت تاثیر قرار گیرد. آنچه موقعیت بیمار را پیچیده تر میسازد فشار خون بالای این دسته از افراد است که مزید بر علت میگردد .

ناگفته نماند سبک زندگی ، چاقی ، مصرف مواد مخدر ، جراحی ، ورزش نکردن و کم تحرکی خود تشدیدگر مشکلات جنسی در ایندسته از بیماران بیماران محسوب میگردند . خبر خوش اینکه بیماران مبتلا به دیابت نوع دو با کاهش وزن میتوانند بر ناتوانی جنسی به شکل قابل توجهی غلبه نمایند. در پژوهشی که تیم تحقیق دانشگاه آدلاید در مجله داروهای جنسی در ماه آوریل سال جاری به چاپ رسانیده نشان داده شده است رژیم غذایی با زندگی جنسی این افراد رابطه مند است .

در این تحقیق 30 مرد مبتلا به نوع دوم دیابت که به مدت 8 هفته تحت رژیم ویژه کاهش وزن قرار گرفته بودند ناتوانی جنسی کمتری را گزارش کرده در کنش جنسی خود پیشرفت پیدا نموده بودند. این رژیم غذایی که حاوی غذاهای کم کالری ، کم چربی ، پر پروتئین و کم شیرینی در حد روزانه 600 کالری بوده است سبب گردیده تا پس از انجام فرایند کاهش وزن ، بیماران مشکلات جنسی و نیز گرفتاریهای ادراری خود را بهبود بخشند.

در درمان مشکلات جنسی که افراد مبتلا به دیابت بدان دچار میباشند کمک تخصصی باید گرفته شود گفتگو با پزشک متخصص و تشخیص اینکه فرد در چه وضعیتی از نظر نوع بیماری قرار گرفته است گام نخست درمان محسوب میشود سپس بنا بر سوابق از معمولاً در درمان مشکلات جنسی این دسته از بیماران ، راه کارهای دارویی ، روان درمانی و سکس درمانی دست در دست یکدیگر و همگام با هم میتوانند زندگی جنسی فرد را بهبود ببخشند چرا که همانگونه که ذکر آن رفت در فرایند بیماری قند ، عوامل بدنی و نیز روانی دخیل میباشند که صرفا ً تاکید بر جنبه های دارویی و استفاده از قرص نمیتواند به اضطراب و ضعف اعتماد به نفس جنسی فرد کمک نماید لذا آموزش مهارت های کنترل روانی بیماری و نیز اموزش های جنسی ویژه ای که ایندسته از افراد میتوانند از آن بهره جویند در حیطه کار روانشناسان و سکس درمانگران قرار میگیرد.

پایین آمدن میل و انگیزه جنسی ، افسردگی حاصله ازناتوانی جنسی، ناتوانی در خشنود سازی شریک جنسی و مشکلات زناشویی متعاقب آن و .... مواردی میباشند که برای درمان آن ازتخصصن کارشناسان امور جنسی بایستی بهره جست.

نهایتا اینکه دیابت، بیماری پرعارضه ای است که در صورت عدم تشخیص و یا تشخیص دیرهنگام و درمان نامناسب، علاوه بر مشکلات جنسی ، فرد را به انواع اختلالات عصبی و عروقی از قبیل سکته قلبی، نابینایی، نارسایی مزمن کلیه ها و قطع عضو اندام تحتانی دچار میسازد

دیابت وناتوانی جنسی