درد پستان

درد پستان یک درد شایع در بین خانم ها است و ممکن است به صورت یک درد تیز و یا یک حالت حساسیت مزمن ویا احساس سفتی در سینه ها توصیف شود .درد ممکن است مداوم و یا گهگاهی باشد.بعضی از خانم ها درد های شدیدی دارند که هر ماه بیش از 5 روز طول می کشد.
بیشتر این درد ها در خانم های جوان شایع تر است اما ندرتا ممکن است که خانم های یائسه نیز مبتلا شوند. در اکثر موارد ، درد پستان ها نشانگر یک حالت خوش خیم ( غیر سرطانی ) سینه هستند ، اما ندرتا ممکن است که نشانگر سرطان سینه باشند .بنابر این ، درد سینه ای که پس از شروع سیکل قاعدگی از بین نرود ونیز پس از یائسگی فرد باقی بماند ، بایستی که حتما توسط پزشک بررسی شود.

درد سینه غیر دوره ای احتمالا بر اثر کیست ویا فیبروآدنوم است . ( بیماری فیبروکیستیک پستان )
بیشتر خانم های سنین 40 تا 50 سال را مبتلا می کند
اگر چه درد سینه ، علامت شایعی از سرطان سینه نیست ولی درد موضعی آن در درصد کمی از موارد به دلیل سرطان سینه است .

علل بیماری
بیشتر موارد ممکن نیست که علت دقیق درد سینه را تعیین کرد. علل احتمالی آن شامل :
هورمون های جنسی درد سینه دوره ای به نظر می رسد که ارتباط قوی با هورمون ها و سیکل قاعدگی شما دارد .
عوامل تشریحی - در مورد درد غیر دوره ای سینه مثل کیست سینه ، ضربه به سینه ، عمل جراحی قبلی سینه و غیره . درد سینه غیر دوره ای همچنین ممکن است از خارج از پستان ها مثل مفاصل و عضلات قفسه سینه و یا قلب منشا بگیرد که به سینه ها تیر می کشند.

استفاده از داروها - بعضی دارو های هورمونی مثل دارو های درمان نازائی و قرص های جلوگیری خوراکی ممکن است که علت درد سینه ها باشند. همچنین درد سینه ممکن است عارضه جانبی بعضی از دارو های کاهش دهنده کلسترول خون و دارو های قلبی باشد .
همچنین در هورمون درمانی پس از یائسگی گاهی موارد درد سینه ها رخ می دهد .
گزارشاتی از درد سینه پس از مصرف دارو های ضد افسردگی مثل فلوکسیتین (prozac)وسرترالین (zoloft) شده است .

در مراجعه به پزشک وی از شما سئوالاتی راجع به محل و شدت و مدت درد های سینه شما می کند. او از شما تاریخ آخرین ماموگرافی سینه و اینکه علاوه بر درد سایر علائم مثل توده در سینه ویا ترشح از نوک سینه و فرورفتگی نوک سینه به داخل و تغییر رنگ پوست سینه و سوابق شخصی و خانوادگی سرطان سینه را می پرسد .

تست ها و روش های تشخیصی

معاینه کامل بدن و سینه ها در حین انجام این معاینه ، پزشک ابتدا سینه ها و زیر بغل و گردن را مشاهده و سپس معاینه می کند . ممکن است ریه ها و قلب و شکم نیز معاینه شوند .

ماموگرافی اگر دکتر شما متوجه یک توده و یا ضخامت غیر معمول در بافت سینه ویا نواحی موضعی درد شود ، احتمالا برای شما یک ماموگرافی ( یک نوع عکس برداری با اشعه ایکس ) درخواست می کند . حتی اگر بافت سینه شما نرمال باشد ، پزشک با در نظر گرفتن سن شما اگر بالای 30 سال باشید ، ماموگرافی درخواست می کند .
سونوگرافی سینه ها روش ارجح برای افتراق بین کیست از توده های جامد در سینه است .
حتی اگر ماموگرافی نرمال باشد ، پزشک ممکن است برای شما سونوگرافی درخواست کند .
بیوپسی سینه ها توده های مشکوک سینه ، نواحی افزایش ضخامت سینه در ماموگرافی و یا نواحی دارای کلسیفیکاسیون در ماموگرافی سینه ممکن است که احتیاج به تکه برداری بافتی برای تشخیص دقیق تر پیدا کنند .

روش های درمانی

درد سینه ها که معاینه سینه توسط پزشک نرمال باشد ، در اکثر موارد به خودی خود در عرض چند ماه بهبود می یابد و تعداد کمی از خانم ها ممکن است که احتیاج به درما ن پیدا کنند .
برطرف کردن عوامل تشدید کننده درد - مثل پوشیدن لباس زیر محافظت کننده از پستان ها و یا تغییر در